Mentor Öğretmenlik Sistemi
MENTOR ÖĞRETMENLİK SİSTEMİ NEDİR?
Mentorluk; tecrübeli ve konusunda uzman bir kişinin (mentor) bilgi ve deneyimini daha az tecrübeli bir kişiye (menti) aktardığı, o kişiye rol model olduğu, kişiye özel bir öğrenme sürecidir.
EĞİTİM KURUMLARINDA MENTORLUK UYGULAMALARI:
- Öğrencisinin akademik ya da kişisel gelişimini destekleyen, gözeten mentor öğretmen ile öğrenci arasındaki mentorluk ilişkisini kapsayan uygulama, Mentor Öğretmenlik Sistemidir.
- Alanında bilgi ve tecrübesi olan kıdemli öğretmen (mentor) ile yeni işe başlayan öğretmen (menti) arasındaki mentorluk ilişkisi de diğer uygulamadır.
Bu süreç yüz yüze ve uzun dönemli bir süreç olarak görülmektedir.
a-) MENTOR ÖĞRETMENLİK SİSTEMİ
Günümüzde eğitim hayatı ortaokul ve lise dönemlerinde oldukça stresli seyretmektedir. Liseye geçiş ve üniversite giriş sınavları, öğrenciler, okul ve aileler üzerinde psikolojik baskı yaratmaktadır. Bununla birlikte öğrencilerin ilgi duyduğu, başarılı olduğu alanı keşfedebilmesi de oldukça kritik bir adımdır. Çünkü bu adım onu gelecekte başarıya taşıyan kilit noktadır. İşte bu noktada, mentorluk, kendini bulma yolcuğunda olan bu genç zihinler üzerinde güçlü ve destekleyici bir etkiye sahiptir. Mentorluk desteği alan ortaokul ve lise öğrencilerinin akademik ve sosyal hayatlarına olumlu etkileri olan sonuçlar gözlemlenmiştir. Kendisini dinleyen, güvendiği, onunla ilgilendiğini bildiği bir mentorunun olması, öğrencinin akademik hayata katılımını ve performansını artırmaktadır.
Mentor öğretmenlik sistemini uygulayan eğitim kurumları giderek yaygınlaşmaktadır. Öğrencilerinin potansiyelinin ortaya çıkarılması, kendine güvenlerinin ve başarı düzeyinin artışı, sosyal alanda daha aktif olmaları eğitim kurumunu da daha başarılı kılmaktadır.
Mentor öğretmen programı, öncelikle mentor öğretmen eğitimi ile başlamaktadır. Eğitimin tamamlanmasını takiben, mentor öğretmen ve öğrenci eşleşmeleri yapılır, eğitim kurumunun belirlediği sıklıkla yüz yüze rutin görüşmeler başlar. Görüşmeler devam ederken, mentor öğretmenlerle ara değerlendirme toplantıları yapılır. Eğitim döneminin sona ermesi ile süreç sona erer.
Mentor öğretmenlik programında, önemli olan öğrenci ile bağ kurabilme, güven ilişkisi oluşturabilme, etkin dinleme, yargısız duruş sergileyebilmektir. Bu süreçte, öğrencinin hedefleri belirlenmekte, akademik kariyerinin takibi, akademik hayat- sosyal hayat dengesini sağlama, cesaretlendirme, özgüvenin güçlendirilmesi gibi öğrenciyi geliştirecek çalışmalar yapılmaktadır.
Mentor öğretmenler branş öğretmenleri arasından seçilir. Rehber öğretmenler, diğer branş öğretmenleri ve aileler ile koordineli çalışarak işlerini yürütürler.
Mentor öğretmenlik sürecinin öğrenciye katkıları:
- Okulda bir eğitimci ile sürekli iletişim kurabilmesi,
- Kendi gelişimini belirli aralıklarla mentor öğretmen ile birlikte değerlendirmesi ve takip edildiğini bilmesi,
- Kişisel planlama ve değerlendirme becerisi kazanması,
- Ders çalışma alışkanlıklarını kendine özel ve ihtiyaçlarına uygun şekilde düzenlemeyi öğrenmesi,
- Kendi yeteneklerinin farkına varması,
- Motivasyonunun artması,
- Öz güven yetersizliğinin ortadan kalkması,
- Akademik başarısının yükselmesi,
Elde edilen kazanımlardan bazılarıdır.
Günümüzde, başarısını ispat etmiş, yurt içi ve yurt dışındaki eğitim kurumlarının mentor öğretmen sistemini uygulamakta oldukları görülmektedir. Birçok yerli ve yabancı akademik kaynakta yer alan araştırma sonuçlarına göre, mentor öğretmenlerle yaptıkları çalışmaların, öğrencilerin akademik ve sosyal hayattaki potansiyellerini artırdığı görülmektedir.
b-) YENİ İŞE BAŞLAYAN ÖĞRETMENLER İÇİN MENTORLUK SİSTEMİ
İş hayatına, eğitim kurumuna yeni başlamış öğretmenlerin, kurumunun kültürü ve görevlerine adaptasyonlarının hızlı ve güçlü bir şekilde sağlanabilmesi amacıyla, gelişim süreçlerinin desteklenmesi için mentorluk sistemi uygulanmaktadır.
Mentorluk programıyla, yeni işe başlayan öğretmen (menti), mesleki kimliğinin oluşmasında desteklenirken, mentor olan öğretmen ise birlikte öğrenme becerilerini geliştirmektedir. Sonuçta bu karşılıklı öğrenmeyi ve gelişimi destekleyen iki kişinin gelişime dayalı bir ilişkidir. Süreç boyunca mentor ve menti öğretmen, rutin aralıklarla görüşme yapmaktadır.
MENTORLUK SİSTEMİNİN EĞİTİM KURUMUNA KATKILARI:
İşe yeni başlayan öğretmelerin kuruma, göreve, işine hızlı adaptasyonlarının yanı sıra yetkinliklerinin, motivasyonlarının, kuruma bağlılık ve aidiyetlerinin artması sağlanmaktadır.
Firuze KİRAZ
EMCC Akredite Practioner Koç ve Mentor
Eğitim Danışmanı
NOT: Eğitim kurumunuz için mentor öğretmenlik eğitimi almak veya mentor öğretmenlik sistemi kurmayı düşünürseniz aşağıdaki irtibat numarası ve mail adresinden bize ulaşabilirsiniz.
0212 806 25 50 – 0850 220 18 20